Únor 2017

Ružové okuliare

4. února 2017 v 21:47 | Lucia
Mladosť - pochabosť. Alebo sa len na svet pozeráme cez ružové okuliare?

Už od malička, od hrania sa s rôznymi hračkami a vytvárania alternatívnych skutočností, fikcií a rôznorodych príbehov sa konfrontujeme s ilúzami. Počas dospievania, samotnej fylogenézy človeka, sa pohľad na pojem "ilúzia" mení. Presne tak ako sa meníme aj my. William Blake vo svojom diele Song of Innocence and Experience vykresluje ako sa meníme a ako nevinnosť strieda skúsenosť. Myslím si ,že už len z názvu tejto zbierky sú badateľné 2 obrovské faktory nášho života. Rodíme sa ako nevinné malé stvorenia ktoré počas života čerpajú zo svojho okolia skúsenosti pod ktorými sa ich nevinnosť vytráca. Myslím si, že tento obraz sa dá aplikovať aj na naše vnímanie ilúzií. Ako som vravela, od nevinného hrania sa k adolescencii a prvej láske. V tomto období človek fantazíruje a predstavuje si rôzne alternatívne skutočnosti. Nechá sa unášať svojimi predstavami, túžbami a nesplnenými prianiami. Tieto prestavy môžu slúžiť ako bezpečná zóna, ako útek z reality.
Keď som chodila na strednú, a niektorý z mojich spolužiakov len tak čumel do blba, bol nepozorný a nedokázal reagovať na otázku, učiteľka sa ho spýtala : "Si zamilovaný?"
Nebudeme si klamať, láska je veľký vplyv na naše myšlienky a azda naväčší spúšťač fantázií a ilúzií. Možno mnohí z vás počuli o fenoméne zvanom "denné snenie". Áno, mám ho aj ja. Večne zahĺbená do svojich myšlienok a predstáv, neschopná sústrednia bažiac po chvíľkovom úniku z reality. Títo ľudia ozaj žijú v ilúziách. A to väčšinu svojho času.
Iný uhol pohľadu že taký, že MY ako ľudia, spoločenstvo, tzv. "stredná vrstva" žijeme v ilúziach. Žijeme si spokojne naše životy, bez vedomosti o tom čo sa deje vo vyšších kruhoch. Čo sa deje medzi svetovými lídrami. Nedá mi nespomenút média. Média môžme kľudne považovať za najväčších ilúzio-tvoričov. Systematicky premyslené, spracované a vyselektované informácie ktoré vypustia do sveta vytvárajú také ilúzie, aké sa im v danom momente hodia. Majú taký obrovský vplyv, že s jedným jediným článkom, jednou správou dokážu zmeniť pohľady mnohých ľudí. A čím to je? Hlavne tým, že tieto média pre masy sú poháňané peniazmi jednotlivcov. Áno, a tí jednotlivci dokážu regulovať obsah publikovaných informácií, podľa toho, čo sa im v danom momente hodí. Napríklad, ak nejaký vplyvný časopis opíše Jeruzalem ako turistický raj, pridá poupravované obrázky a zopár vymyslených recenzií, vytvorí ILÚZIU a z Jeruzalema sa stane najnavštevovanejšia destinácia. A toto bol len príklad. Média majú moc robiť toto vo všetkých sférach. Vo všetkých!

Preto si dobre rozmyslime, či sa na svet budeme pozerať cez ružové okuliare, alebo tie realistické.